Първото написано

the fridge


Хладилникът не е галерия, не е институция, нито организация с идеална цел, нито център за съвременно изкуство. Това е просто неофициално и независимо място, където от юни тази година, ще се показват работи на млади художници. В най-добрия случай място, където те ще могат да правят каквото искат, без да се съобразяват с друго, освен със собственото си желание. Това е смелата идея на Ивана Ненчева и Наталия Тодорова, които го създават и стопанисват. Двете млади дами съвсем скоро са завършили различни специалности в Художествената академия и от известно време споделят едно ателие и общи идеи и планове за функционирането на съвместното си начинание. Целта им не е да трупат актив като “галеристи”, а по-скоро да осигурят свободен терен за действие на многобройните си приятели художници, както и да разширят техния кръг. А това е стратегия, за която историята на изкуството показва, че може да проработи много ефикасно. Избраното пространство с полу-индустриален и полу-неглиже вид, е част от голяма сграда в процес на ремонт и като цяло (поне в началото) ще създава усещането за Construction Time Again. Специфичната геометрия на неговата вътрешност е много гостоприемна за експониране на видео и страшно благодатна за изкушените да се занимават с така наречените Site Specific Installations. Как ще се справят две жени, които трябва да споделят управлението на едно капризно и рисково “предприятие”? Това е въпрос на ум, правилно планиране и разпределение на отговорностите, в което твърдо вярвам, че могат да се справят. Изборът на името The Fridge, идва не от идеята за съхраняване на произведения от първа необходимост (както би било за мен например), а от желанието за замразяване или спасяване на съдържанието на Хладилника от всякакви вредни промени и влияния, от които е застрашено изкуството, когато е подложено на външни намеси – институционални, икономически, кураторски, критически, медийни… Тогава обаче възниква въпросът за липсата на финансиране. Но факт е, че то се компенсира най-добре с желание за работа. Освен това се предполага, че именно това потвърждава наличието на висока мотивация. На какъв принцип ще се извършва селекцията на художниците и как мястото ще се отличава от останалите съществуващи независими пространства за съвременно изкуство? Това е най-интересният въпрос, за чийто отговор трябва малко време и внимателно следене на това, което предстои да се случи в Хладилника.

автор Д.Радевa

Популярни публикации