“Аквариум”

Емил Христов ще чете “Аквариум”

На 29 юни (понеделник) от 20 ч. Емил Христов ще чете текстове от книгата си “Аквариум” в The Fridge, новооткритото пространство за съвременно изкуство от млади автори на ул. “Овче поле” 122 в София. Събитието е неофициална премиера на книгата, а в четенето ще се включат и други автори със свои текстове.

След много успешното откриване и стартова експозиия в The Fridge, алтернативното пространство се оглежда за още по-широка публика. Все още четения на поезия от този тип са рядкост за София, макар да са традиционни за повечето големи европейски и американски градове. Идеята на The Fridge е за симбиоза и синкретизъм между различни изкуства. С тази цел за четенето ще се изгради визуална среда с мултимедийна проекция, както и музикален фон от експериментален ембиънт и нойз, продуциран от wayab (Никола Маринов). Участие в събитието са потвърдили и други автори, преставители на силната вълна на модерната българска поезия от 90-те и сега.
Досега само на страницата си във facebook събитието има потвърени над 80 гости. Анонси за събитието има в по-значимите литературни сайтове и онлайн места за култура, печатни медии, авторът има покана за участие в радиопредаване на Дарик, очаква и друг медиен интерес.
Текстовете в „Аквариум” са концептуални. За книгата на Емил Христов някои критици говорят като за най-силния дебют в жанра за годината, което разбира се е субективна оценка.

Повече информация за книгата и автора:

Емил Христов е роден в София през 1983 г. Завършил е журналистика с профил печатни медии. Работи като редактор специални проекти в българското издание на Harper's Bazaar и журналист на свободна практика. “Аквариум” е първата му книга, публикувана от издателство “Макрос”, след като ръкописът печели първа награда на конкурса “Веселин Ханчев” през 2007 г.


За книгата:

“Въпреки че в книгата му има достатъчно медузи, белуги, планктон, лириката на Емил Христов е страхотно урбанизирана. Защото човекът, внушават тези стихотворения, всъщност е мълчаливо стъкло на мълчалив аквариум. Затова Аквариум (ИК ‛Макрос“, Пловдив, 2008) ни блъсва в сребрист аеродинамичен изказ; изказ, умиротворен от преживян вече ужас.Ужас от катастрофа, която продължава.Дебютната стихосбирка изтегля дискретни нишки от писането на Николай Атанасов и Надежда Радулова, за да ги втъче в своеобразния си и силно сцеплен свят - и да продължи мъжествено да разнищва своите хора и животни, докато стигне първичната чистота на зоологията, механиката... В стерилната им основа. Пред нас е свят на ироничен (понякога хомоеротичен) тайнопис, в който лирическият субект хладнокръвно се любува на красотата. А негативният триумф на предчувствията му плува в афористичен блясък.В една богата на лирика издателска година ‛Аквариум“ безспорно е най-точната първа книга. На корицата й два юношески крака свободно потъват в пронизана от светлини студена вода. Сигурен съм, че ще продължат да го правят, без да се удавят.”

Марин Бодаков, в. “Култура”


“Книгата на Емил Христов „Аквариум” се вписва в съвременното търсене на „органични форми” и видове (Николай Атанасов; Димитър Кенаров) като естетика на алегоричното и фигуративно дълбаене. Заглавието на стихосбирката носи реминисценция с важен за 90-те дебют – „Лапидариум” на Георги Господинов, въпреки че двете книги действат по противоположен начин: „лапидариумът” чрез каменните твърди състояния на поетичния пробив, докато „аквариумните” преживявания са аморфни, изтриващи постоянните очертания на телата и предметите, разклащащи и размиващи границите между „аз” и другите. Въпреки възможните аналогии, които могат да се правят както с контекста, така и с конкретни топоси и реалии – това е поезия на изолираната красота, на хармоничното упоение между наблюдаван обект и наблюдаващ субект, на безмълвието в декоративната водна среда.
...„Аквариум” е свят под водата, залят от прецизни форми, които на места търсят класически съдове да налеят своята неонова ултрамодерност. Позицията на читателя, на свидетеля, на страничния наблюдател може да избере да гледа отстранено рибешката безмълвност, мехурчетата без кислород, екзотиката на подводните обитатели или да влезе в динамиката на наблюдаващ - и- наблюдавано, на гледане отвътре на аквариума, на светене във вода.”

Мария Калинова, “Литературен клуб”

Популярни публикации